logo
Pi±tek, 29 marca 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok B - Wielkanoc - Zmartwychwstanie Pańskie

Uwierzyć, aby zrozumieć
Ks. Rafał Masarczyk SDS 2009-04-12
Dz 10,34.37-43; Kol 3,1-4; J 20,1-9
Siostra misjonarka Ruth Pfau napisaÅ‚a ciekawÄ… książkÄ™ pod tytuÅ‚em „Kochaj i rób co chcesz.” Książka jest Å›wiadectwem wiary i relacjÄ… z pracy w Pakistanie. Otóż siostra jest lekarzem, po wojnie opuÅ›ciÅ‚a swojÄ… ojczyznÄ™ (Niemcy) i wyjechaÅ‚a na misje do Pakistanu, pracujÄ™ tam do dziÅ›. Jej wysiÅ‚ki w przeciÄ…gu tych lat koncentrowaÅ‚y siÄ™ na pracy wÅ›ród trÄ™dowatych. ZaÅ‚ożyÅ‚a wiele placówek dla tych chorych. SzkoliÅ‚a miejscowy personel a także organizowaÅ‚a miÄ™dzynarodowÄ… pomoc.
 
W ciÄ…gu dÅ‚ugich lat swojego życia odwiedzaÅ‚a systematycznie EuropÄ™, Niemcy. Nieraz na kartkach swojej książki stawia sobie pytanie jaka jest kondycja duchowa współczesnych Niemców, zresztÄ… nie tylko ich ale w ogóle współczesnych Europejczyków. Diagnoza nie jest zbyt pozytywna. Z jednej strony widzi wielkie osiÄ…gniÄ™cia w opiece zdrowotnej, w pomocy spoÅ‚ecznej, w krajach starego kontynentu. Docenia to i żaÅ‚uje, że czegoÅ› takiego nie ma w Pakistanie i w innych krajach dalekiego wschodu. Z drugi strony widzi jednak negatywne elementy naszego europejskiego życia. Dobrobyt, peÅ‚ny serwis w różnych dziedzinach, nadmiar ofert w sprawach materialnych powoduje, ze czÅ‚owiek cierpi czÄ™sto na nudÄ™. Siostra Ruth zarzuca nam, że w Europie ludzie nie umiejÄ… podejmować ryzyka. PragnÄ… bezpieczeÅ„stwa, zwiÄ…zku z tym bajÄ… siÄ™ wielu rzeczy. Prowadzi to do tego, że ludzie swoje życie przegapiÄ… i popadajÄ… w nudÄ™ i depresjÄ™. Å»yjÄ… bowiem pod presjÄ… konsumpcjonizmu, jak w wiÄ™zieniu - pisze. PrzeżywajÄ… wiÄ™c strach, że to wiÄ™zienie stracÄ…. Depresja z kolei ukazuje im jednÄ… poÅ‚owÄ™ Å›wiata, który wydaje siÄ™ im bardzo groźny, stÄ…d przeżywanie lÄ™ków. Wobec tego – pisze s. Ruth – nie zostaje czÅ‚owiekowi nic innego jak tylko samobójstwo, albo zostać katolikiem. Dla siostry to wybór egzystencjalny. To podjÄ™cie ryzyka wiary.
 
O ryzyku wiary pisze francuski filozof Pascal. Zauważa on, ze ludzie żyją jak gromada więźniów, którzy patrzą jak kolejni towarzysze niedoli zostają pozbawieni życia. Jednakże ludzie nie myślą o śmierci, nieśmiertelności i zbawieniu. Uciekają w zabawy, intrygi dworskie, różne uciechy życiowe a nawet w prowadzenie wojen. Szukają bowiem środków na znieczulenie bólu egzystencji.
 
Jedynym lekarstwem na taki stan rzeczy jest wiara. Nie polega ona na twierdzeniach naszego rozumu, jaki Bóg jest. To bowiem twierdzą deiści, którzy jednak są tak samo daleko od Boga jak ateusze. Wiara polega na zanurzeniu się w innej rzeczywistości niż ta codzienna. Wiara włącza miłość Boga, zaufanie do Boga, niezbywalność synostwa Bożego i niezbywalnej więzi z Bogiem. (L. Kołakowski) Wiara nie jest więc problemem rozumu jest problemem serca. Ona daje racje, których nie daje nam rozum. Choć racje serca to nie uczucia i tkliwości, które mogą nas zwodzić. Racje serca są intuicjami, których nie sposób udowodnić. Podobne są one do aksjomatów w matematyce, też się ich nie udowadnia.
 
Pascal zastanawia siÄ™ czy warto podjąć ryzyko wiary. Proponuje wiÄ™c zakÅ‚ad. W zakÅ‚adzie stawia pytanie co zyskujemy gdy nie wierzymy, a co gdy jesteÅ›my wierzÄ…cy? Gdy nie wierzymy zyskujemy jedynie możliwość robienia tutaj na Å›wiece co nam siÄ™ zechce. Czyli inaczej mówiÄ…c zyskujemy to życie. Co natomiast zyskujemy, gdy idziemy drogÄ… wiary? Zyskujemy życie wieczne. Odpowiedź na pytanie: „czy warto zyskać życie wieczne?”- dla Pascal jest oczywista, szaleÅ„stwem byÅ‚oby postÄ…pić inaczej. Tracimy tylko to, że musimy nasze życie podporzÄ…dkować zasadom chrzeÅ›cijaÅ„ski, czyli niewiele tracimy. Zyskujemy nieskoÅ„czenie wiÄ™cej, życie wieczne. Jeżeli mimo wszystko ludzie odrzucajÄ… chrzeÅ›cijaÅ„stwo, to dlatego, że jest im to wygodnie, wolÄ™ bowiem oddawać siÄ™ przyjemnoÅ›ciÄ… tego Å›wiata.
 
Można różnie oceniać zakÅ‚ad Pascala, jedno jednak jest ważne, mianowicie pytanie o wiarÄ™ i jej wpÅ‚yw na nasze życie. NiewÄ…tpliwie zawierzajÄ…c Jezusowi musimy ksztaÅ‚tować nasze życie zgodnie z EwangeliÄ…. Zyskujemy to, że nie musimy uciekać od tego co nazywamy bólem egzystencjalnym. Pusty grób do którego wchodzi Å›w. Piotr jest źródÅ‚em wiary. Za Piotrem do grobu wchodzi Å›w. Jan, jak pisze ewangelia, wszedÅ‚ i uwierzyÅ‚. Åšw. Piotr symbolizuje wiarÄ™, a Å›w. Jan rozum. Pusty grób odkrywa najpierw wiara, za którÄ… podąża rozum. Åšw. Anzelm powiedziaÅ‚: „Uwierzyć, żeby zrozumieć.” Aby odkryć prawdÄ™ o zmartwychwstaniu Jezusa najpierw trzeba uwierzyć w pusty grób, czyli w Jego zmartwychwstanie. WierzÄ…c w zmartwychwstanie Jezusa zaczynamy rozumieć czym zmartwychwstanie jest dla nas. Nie musimy już bać siÄ™ Å›mierci, cierpienia i wÅ‚asnej sÅ‚aboÅ›ci, gdyż Chrystus zmartwychwstaÅ‚. Jego zwyciÄ™stwo nad Å›mierciÄ…, cierpieniem, daje nam nadziejÄ™, że my także możemy z tymi problemami sobie poradzić. Nasze życie na ziemi przecież siÄ™ nie koÅ„czy, jest przecież życie wieczne. Radujmy siÄ™ i weselmy siÄ™, Chrystus prawdziwie zmartwychwstaÅ‚ Alleluja!
 
ks. Rafał Masarczyk SDS