logo
Pi±tek, 29 marca 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok B - 20 niedziela zwykła

Eucharystia jako uczta ofiarna
Ks. Tomasz Raćkos SDS 2006-08-20
Prz 9,1-6; Ef 5,15-20; J 6,51-58
Od kilku tygodni, w kolejne niedziele sÅ‚uchamy katechezy Jezusa na temat Eucharystii,  którÄ… wygÅ‚osiÅ‚ w mieÅ›cie Kafarnaum po wczeÅ›niejszym cudownym rozmnożeniu chleba i nakarmieniu rzeszy gÅ‚odnych ludzi. Podobnie jak 2000 lat temu zdziwienie pojawiÅ‚o siÄ™ na twarz Izraelitów, tak i dziÅ› w naszych uszach rozbrzmiewajÄ… niewiarygodne sÅ‚owa:
Kto spożywa moje CiaÅ‚o i Krew moja pije, trwa we mnie, a Ja w nim”.
Zechciejmy zatem zadać sobie trud poszukania odpowiedzi na pytanie: Czym jest Msza święta, w której uczestniczymy? Czym tak naprawdę jest Eucharystia?
 
Pewną wskazówką przy poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie jest opis uczty przedstawiony w Księdze Przysłów. Możemy doszukiwać się dużego podobieństwa między ucztą a Mszą Świętą.
Bowiem z każdÄ… ucztÄ… zwiÄ…zane jest najpierw pewne przygotowanie – również i my powinniÅ›my pamiÄ™tać nie tylko o zewnÄ™trznym, ale przede wszystkim o duchowym przygotowaniu do Mszy Å›w.
Uczta jest spotkaniem osób – zupeÅ‚nie podobnie jak niedzielne spotkanie wspólnoty parafialnej w Å›wiÄ…tyni.
Na uczcie prowadzone sÄ… rozmowy – i podobnie na Eucharystii sÅ‚uchamy słów Boga, czytanych z ksiÄ™gi Pisma ÅšwiÄ™tego i kierujemy do niego nasze modlitwy, nasze proÅ›by i podziÄ™kowania.
I wreszcie – uczta – to wspólne spożywanie, przy jednym stole, przygotowanych pokarmów. Identyczny moment ma miejsce na każdej Mszy Åšw., gdy karmimy nasze dusze Chlebem Å»ycia.
 
A jednak Msza ÅšwiÄ™ta –to coÅ› znacznie wiÄ™cej niż tylko uczta. Ponieważ każda Eucharystia jest ucztÄ… ofiarnÄ…. Natomiast uczta ofiarna, zwiÄ…zana jest nie tylko z przygotowaniem, ze spotkaniem osób i spożywaniem pokarmów. Każda uczta ofiarna zwiÄ…zana jest z ofiarÄ…, tzn. z ofiarowaniem daru.
 
W czasie każdej Mszy Åšw., Tym, który ofiaruje, na pierwszym miejscu jest sam Bóg. To On – dla nas, którzy tu przychodzimy - ofiaruje dar, którym jest Chleb Å»ywy.
 
Sam Jezus mówił do swoich słuchaczy w Kafarnaum:
Chlebem, który ja dam, jest moje ciaÅ‚o za życie Å›wiata”.
I rzeczywiÅ›cie – za jakiÅ› czas – w obecnoÅ›ci uczniów zgromadzonych w wieczerniku, Jezus wziÄ…Å‚ w swoje rÄ™ce chleb i powiedziaÅ‚:
To jest CiaÅ‚o moje, które za was bÄ™dzie wydane.”
I podobnie uczynił z kielichem wypełnionym winem, mówiąc:
To jest Krew moja, która za was i za wielu bÄ™dzie wylana.”
NastÄ™pnego dnia ten sam Jezus, Bóg – CzÅ‚owiek, oddaÅ‚ swoje życie na górze Kalwarii za nas wszystkich.
 
I dopiero wtedy uczniowie zrozumieli, co znaczyÅ‚y te tajemnicze sÅ‚owa „ciaÅ‚o” i „krew”. Co tak naprawdÄ™ znaczy spożywać CiaÅ‚o i Krew Jezusa.
 
W naszej kulturze, zakorzenionej w filozofii i mentalnoÅ›ci greckiej, przyzwyczailiÅ›my siÄ™ traktować „ciaÅ‚o” jako pewnÄ… część skÅ‚adowÄ… osoby ludzkiej. Podczas gdy w mentalnoÅ›ci ludzi Bliskiego Wschodu, w jÄ™zyku Biblii, sÅ‚owo „ciaÅ‚o” oznacza caÅ‚ego czÅ‚owieka, konkretnÄ… osobÄ™, ciaÅ‚o oznacza życie konkretnego czÅ‚owieka.
 
Podobnie „krew”, która dla nas jest tylko jednym, ze skÅ‚adników czÅ‚owieka, dla ludzi wywodzÄ…cych siÄ™ z kultury semickiej oznaczaÅ‚a miÄ™dzy innymi Å›mierć kojarzÄ…cÄ… siÄ™ z przelaniem krwi. Åšmierć nagÅ‚Ä…, gwaÅ‚townÄ…, nienaturalnÄ…, takÄ… jakÄ… byÅ‚a np. Å›mierć Jezusa na krzyżu.
 
Jezus ofiarowujÄ…c za nas swoje „ciaÅ‚o” i swoja „krew”, ofiarowaÅ‚ dla nas swoje Å»YCIE, przepeÅ‚nione miÅ‚oÅ›ciÄ…, dobrociÄ…, pokojem i swojÄ… ÅšMIERĆ, tzn. swoje codzienne obumieranie, odtrÄ…cenie, cierpienie aż po krzyż na Kalwarii.
 
To „CiaÅ‚o” i ta „Krew”, a wiÄ™c to Å»ycie i Åšmierć Jezusa stanowiÄ… dla nas Chleb Å»ycia, Chleb, który my mamy spożywać, aby żyć wiecznie.
 
Spożywać Ciało i Krew Chrystusa, to nie tylko podejść do stopni ołtarza, aby przyjąć Komunię św., tutaj spożywać znaczy świadomie uczestniczyć w życiu i śmierci Jezusa. Uczestniczyć przez naszą miłość, dobroć, pokój; naszą bezinteresowność, a także przez nasze codzienne obumieranie, naszą służbę; nasze cierpienie, choroby, trudności i niepowodzenia.
 
W ten sposób jednoczymy się z Jezusem, trwamy, uczestniczymy w Jego życiu, w Jego śmierci, i także w Jego zmartwychwstaniu. Tę właśnie prawdę wyrażają usłyszane dziś słowa:
Kto spożywa moje CiaÅ‚o i Krew moja pije, trwa we Mnie, a Ja w nim”.
 
Na tym polega tajemnica Eucharystii jako uczty ofiarnej. Uczty, na której my ludzie otrzymujemy od Boga dar. Tym Bożym Darem ofiarowanym dla nas jest Chleb Życia.
 
Pozostaje tylko pytanie: Jak my odwdzięczymy się, za ten dar?
Co my ofiarujemy Bogu na tej niezwykłej uczcie?
 
Obawiam się, że tu nie wystarczą strzeliste wieże naszych kościołów; nie wystarczą bogato zdobione wnętrza świątyń; nie wystarczą ołtarze przyozdobione pięknymi kwiatami, ani materialne ofiary.
 
Jedynym darem godnym tej UCZTY OFIARNEJ, jaką jest Msza Święta jest nasze życie. Życie ofiarowane Bogu!
 
Ks. Tomasz Raćkos SDS