logo
Pi±tek, 19 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok A - Adwent - 2 niedziela

Boża sprawiedliwość
Ks. Rafał Masarczyk SDS 2007-12-09
Iz 11,1-10; Rz 15,4-9; Mt 3,1-12
B. Malinowski twierdziÅ‚, że dane spoÅ‚eczeÅ„stwo może funkcjonować dziÄ™ki zachowaniu zasady równowagi miÄ™dzy tym co dany czÅ‚onek spoÅ‚ecznoÅ›ci daje a tym co otrzymuje. Jeżeli ta równowaga jest naruszona to prÄ™dzej czy później dana spoÅ‚eczność siÄ™ rozpada. W swojej książce pt. „Prawo, zwyczaj, zbrodnia w spoÅ‚ecznoÅ›ci dzikich” podaje różne przykÅ‚ady istnienia takiej równowagi w pierwotnych spoÅ‚ecznoÅ›ciach. Profesor badajÄ…c zwyczaje spoÅ‚ecznoÅ›ci tubylczych na wyspach oceanu Indyjskiego zauważyÅ‚, że wprawdzie zwyczaje te bardzo różniÄ… siÄ™ od naszych Europejskich, to jednak zasada sprawiedliwoÅ›ci jest w nich zachowana. PrzykÅ‚adowo, gdy rolnik w tamtych wspólnotach plemiennych zbiera plony, to ma obowiÄ…zek wiÄ™kszość plonów zanieść pod dom swojej siostry. Akt darowania odbywa siÄ™ przy udziale innych mieszkaÅ„ców wioski. Widzowie tego spektaklu wyrażajÄ… gÅ‚oÅ›no podziw dla tego rolnika, chwalÄ…c go za jego hojność. OczywiÅ›cie Europejczyk zapyta zaraz, dlaczego wiÄ™kszość plonów należy siÄ™ siostrze, a nie jego rodzinie, przecież ważniejsza jest wÅ‚asna rodzina? Czy taki zwyczaj jest sprawiedliwy?
 
Wbrew pozorom nie jest tu naruszona zasada sprawiedliwości, gdyż wprawdzie daje większość plonów swojej siostrze, to jednak taki sam dar otrzymuje od swojego szwagra. W związku z tym jego rodzina nie jest pokrzywdzona. Natomiast cały ten rytuał ma na celu zwiększenie więzi między członkami rodziny i plemienia.
 
Podobnie jest z daniną na rzecz wodza. Mieszkańcy wioski większą część plonów muszą oddać wodzowi. Jednakże dzięki temu wódz ma możliwość organizowania wielkich przyjęć dla wszystkich mieszkańców. Członek takiej społeczności musi dużo oddać z tego co ma, ale za to dużo też otrzymuje. W tym przypadku także jest zachowana równowaga między tym co się daje a tym co się otrzymuje. Zachowana jest zasada sprawiedliwości, mimo że w sposób dla Europejczyka dość egzotyczny. Zasada sprawiedliwości jest więc najważniejsza do funkcjonowania jakiejkolwiek społeczności.
 
Platon stwierdziÅ‚, że sprawiedliwość jest daniem każdemu co mu siÄ™ należy. Arystoteles w analizie sprawiedliwoÅ›ci podzieli jÄ… na ogólnÄ… i szczegółowÄ…. TÄ™ druga dzieli na rozdzielczÄ… - kiedy paÅ„stwo coÅ› rozdziela osobom, które na to zasÅ‚użyÅ‚y, i wyrównawczÄ… – kiedy nastÄ™puje wymiana handlowa.
 
Sprawiedliwość odnosi się nie tylko do wymiany handlowej ale także do innych dziedzin życia. Nasze sądy o innych ludziach mogą być przecież sprawiedliwe lub niesprawiedliwe. Możemy przykładowo kogoś niesprawiedliwie potraktować.
 
SÅ‚uga Boży ks. Franciszek Jordan umieÅ›ciÅ‚ w swoim dzienniku duchowym takÄ… myÅ›l: „CzÅ‚owiek pokorny wyznaje swojÄ… winÄ™ i sÅ‚abość, czÅ‚owiek pyszny stara siÄ™ jÄ… ukryć w brudzie innych.” W życiu, jak widać w tym cytacie, czÄ™sto ludzie bardziej kÅ‚adÄ… nacisk na przewinienia innych, sami nie przyznajÄ…c siÄ™ do swoich. Bywa tak, że im bardziej ktoÅ› w swoim życiu narozrabiaÅ‚ tym lepiej potrafi innych wypunktować za ich grzechy. A w skrajnych wypadkach zarzucić rzeczy, które w ogóle nie miaÅ‚y miejsca. Nie wszyscy wiÄ™c, którzy walczÄ… z niesprawiedliwoÅ›ciÄ…, sÄ… sprawiedliwymi. CzÄ™sto, kto gÅ‚oÅ›no krzyczy o sprawiedliwoÅ›ci sam ma bardzo dużo do ukrycia.
 
Dlatego bardzo ważne sÄ… sÅ‚owa z ksiÄ™gi proroka Izajasza: „Nie bÄ™dzie sÄ…dziÅ‚ z pozoru ni wyrokowaÅ‚ wedÅ‚ug pogÅ‚osek; raczej rozsÄ…dzi biednych sprawiedliwie i pokornym w kraju wyda sÅ‚uszny wyrok. RózgÄ… swoich ust uderzy gwaÅ‚townika, tchnieniem swoich warg, uÅ›mierci bezbożnego. Sprawiedliwość bÄ™dzie mu pasem na biodrach, a wierność przepasaniem lÄ™dźwi.”
 
Mesjasz, czyli Jezus Chrystus, nie sądzi z pozorów, on wie co się kryje w ludzkim sercu. Dlatego jego sąd będzie sprawiedliwy. Nie kieruje się pozorami, czyli tym co ludzie wykrzykują na swój temat i na temat innych ludzi. Dlatego jest szczególnie z tymi, którzy doświadczają wszelkiego rodzaju niesprawiedliwości. Jeżeli ktoś czułby się potępiony przez otoczenie w sposób niesprawiedliwy, musi wiedzieć, że Chrystus zna prawdę i na pewno weźmie go w swoją obronę. On bowiem jest z ludźmi pokrzywdzonymi. Natomiast występuje w sposób zdecydowany przeciw tym, którzy krzywdę czynią.
 
ks. Rafał Masarczyk SDS
 
***