logo
Pi±tek, 19 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok B - 22 niedziela zwykła

Serce chrześcijanina
O. Andrzej Prugar OFMConv 2009-08-30
Pwt 4,1-2.6-8; Jk 1,17-18.21-22.27; Mk 7,1-8.14-15.21-23
Jezus wiele razy przestrzegaÅ‚, aby z postawy religijnej nie robić widowiska, pokazu (show). Można siÄ™ tak zachowywać w relacji do Boga (modlitwa), do bliźniego (jaÅ‚mużna), ale i do samego siebie (post). Kiedy dajesz jaÅ‚mużnÄ™ – mówi Jezus - nie trÄ…b przed sobÄ…… lecz lewa rÄ™ka niech nie wie, co czyni prawa. W jaÅ‚mużnie ważna jest dyskrecja, przecież to dar serca, a nie szukanie potwierdzenia swojej dobroci w oczach innych. Kiedy siÄ™ modlisz osobiÅ›cie – woÅ‚a Jezus – nie stawaj w widocznym miejscu tak, aby CiÄ™ widzieli, że siÄ™ modlisz. Czy należy Å›wiadomie wystawiać na widok publiczny coÅ›, co jest bardzo intymne – rozmowÄ™ z Bogiem? Kiedy poÅ›cisz  - zachÄ™ca Jezus – nie przyjmuj ponurej pozy, która odzwierciedla TwojÄ… ofiarÄ™. Czy to nie szukaniu przychylnoÅ›ci i uznania wielkoÅ›ci z powodu poziomu praktykowanej ascezy? (por. Mt 6,1-18).
 
Moralność, którÄ… żyje i do której wzywa Jezus ma Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek z sercem. Jezusa nie zadowala poprawne zachowanie siÄ™ przy stole, w synagodze, rytualne obmycia i dÅ‚ugie modlitwy…. czy dzisiejszego punktu widzenia – „chodzenie do koÅ›cioÅ‚a”, ponieważ jest takie przykazanie czy chociażby zdawkowy znak krzyża i pacierz codzienny. Zdaje siÄ™, że sÅ‚uszność proroctwa Izajasza jest niestety aktualna i dla nas: „SÅ‚usznie prorok Izajasz powiedziaÅ‚ o was, obÅ‚udnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie. Ale czci Mnie na próżno, uczÄ…c zasad podanych przez ludzi” (Mk 7,6-8). Bóg patrzy na serce. Serce w Biblii to nie siedlisko „uczuć”, ale miejsce gdzie zapadajÄ… decyzje, powstajÄ… myÅ›li, modlitwa nabiera ksztaÅ‚tu i mocy… Serce to symbol czÅ‚owieka wewnÄ™trznego – umysÅ‚u, woli, Å›wiadomoÅ›ci i aktywnoÅ›ci. Dobro i zÅ‚o; czystość i nieczystość majÄ… swoje źródÅ‚o we wnÄ™trzu. „BÅ‚ogosÅ‚awieni czystego serca…” (Mt 5,8) to ludzie szczęśliwi z tego powodu, ze ich wewnÄ™trzna zasada, jakby źródÅ‚o życia, jest nieskażone. JeÅ›li zaÅ› zgrzeszÄ…, wiedzÄ…, że pierwszym krokiem jest „skrucha serca” - podjÄ™cie decyzji o zmianie nastawienia, odciÄ™cie siÄ™ caÅ‚kowite od zÅ‚a, co w konsekwencji jest widoczne w czynach. Jezus podaje dziÅ› katalog grzechów, które rodzÄ… siÄ™  w sercu, to znaczy katalog zÅ‚ych wyborów, które zanim dojrzejÄ… w czynie zewnÄ™trznym, zatruwajÄ… i niszczÄ… ludzkiego ducha – wnÄ™trze: „zÅ‚e myÅ›li, nierzÄ…d, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstÄ™p, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, gÅ‚upota” (Mk 7,22).
 
Jezus pragnie byÅ›my oddajÄ…c siÄ™ Jemu, oczyszczali najgÅ‚Ä™bsze źródÅ‚o naszych decyzji i reakcji serca. Pragnie, aby przeksztaÅ‚cać myÅ›li zÅ‚e, które wzbudzamy, które rodzÄ… siÄ™ spontanicznie lub pod wpÅ‚ywem sytuacji zewnÄ™trznych. Åšw. Jakub mówiÄ…c o czystej religijnoÅ›ci nie tylko zwraca uwagÄ™ na czyny, których fundamentem jest miÅ‚osierdzie, ale również na wysiÅ‚ek „zachowania siebie samego nieskalanym od wpÅ‚ywów Å›wiata” (Jk 1,27). Tylko ten siÄ™ nauczy oczyszczać serce, kto zawalczy o to, zostawi gÅ‚upiÄ… myÅ›l (gÅ‚upota również czyni nas nieczystymi!) i każdÄ… innÄ…, o której Jezus dziÅ› mówi. Może wtedy doÅ›wiadczyć tego, o czym mówi Å›w. PaweÅ‚: „Dla czystego wszystko jest czyste” (Tt 1,15).
 
Zachowania siebie samego nieskalanym to prawdziwa walka na poziomie serca: „W ciÄ…gu bowiem caÅ‚ej historii ludzkiej toczy siÄ™ ciężka walka przeciw mocom ciemnoÅ›ci; walka ta zaczÄ™ta ongiÅ› u poczÄ…tku Å›wiata trwać bÄ™dzie do ostatniego dnia, wedÅ‚ug sÅ‚owa Pana. WplÄ…tany w niÄ… czÅ‚owiek wciąż musi siÄ™ trudzić, aby trwać w dobrym, i nie bÄ™dzie mu dane bez wielkiej pracy oraz pomocy Å‚aski Bożej osiÄ…gnąć jednoÅ›ci w samym sobie…”  (Gaudium et spes, 37, Katechizm KoÅ›cioÅ‚a Katolickiego 1992 r., p.408-409). Åšwiadomi tego chrzeÅ›cijanie od pierwszych pokoleÅ„ wiedzieli, że serce to pierwsze pole walki. Na zakoÅ„czenie swojego listu do Efezjan, Å›w. PaweÅ‚ wzywa wszystkich, którzy chcÄ… żyć w Duchu ÅšwiÄ™tym i chodzić po drogach Å›wiata, do zaÅ‚ożenia „zbroi Bożej”, zachÄ™ca, aby przy każdej sposobnoÅ›ci modlić siÄ™ w Duchu! (por. Ef 6,14-18). W innym miejscu ApostoÅ‚ mówi: „Nieustannie siÄ™ módlcie” (1 Tes 5,17). Åšw. Ewagriusz z Pontu (IV w.) zauważyÅ‚ sÅ‚usznie: „Nie zostaÅ‚o nam nakazane nieustannie pracować, czuwać, prosić, natomiast prawem jest dla nas modlitwa nieustanna”. Åšw. Jan Chryzostom (IV w.) twierdziÅ‚: „Można modlić siÄ™ czÄ™sto i gorÄ…co. Nawet na targu czy w czasie samotnej przechadzki, siedzÄ…c w sklepiku czy też kupujÄ…c lub sprzedajÄ…c, a nawet przy gotowaniu".
 
Serce nasze nie znosi próżni, strumieÅ„ myÅ›li ciÄ…gle w nas pÅ‚ynie – jeÅ›li nie bÄ™dzie w Nim przywoÅ‚ania Boga, Jego słów, Jego mÄ…droÅ›ci, Å‚atwo pojawiÄ… siÄ™ myÅ›li inne. Szatan doskonale zna antropologiÄ™ i sÅ‚aboÅ›ci naszego serca i wie, co nam najlepiej wmówić! Ale „któryż naród wielki ma bogów tak bliskich, jak Pan, Bóg nasz, ilekroć Go wzywamy?” (Pwt 4,7). Bóg jest blisko serca, ale decyzja należy do nas: czy wezwiemy Go, wyznamy i objawimy Jego dobroć czynami.
 
o. Andrzej Prugar OFMConv