Start dla Wielkiego Postu |
Ks. Leszek Skaliński SDS 2015-02-22 |
Rdz 9,8-15; 1P 3,18-22; Mk 1,12-15 |
Rozpoczyna siÄ™ Wielki Post, a wraz z nim SÅ‚owo Boga prowadzi nas na pustyniÄ™, byÅ›my siÄ™ nawrócili. Dzisiejsza Ewangelia niesie już na poczÄ…tku ważnÄ…  informacjÄ™, że „Duch wyprowadziÅ‚ Jezusa na pustyniÄ™”. W dosÅ‚ownym tÅ‚umaczeniu powinniÅ›my czytać, że „Duch wyrzuciÅ‚ Jezusa na pustyniÄ™”. Dlaczego na poczÄ…tku dziaÅ‚alnoÅ›ci Jezusa pojawia siÄ™ pustynia? Jest to bowiem miejsce odosobnienia, idealnej samotnoÅ›ci, miejsce ukojenia i ciszy. Pustynia daje przestrzeÅ„ bardzo sprzyjajÄ…cÄ… refleksji nad sobÄ… i możliwość pogÅ‚Ä™bienia relacji z Ojcem.  Istotne wiÄ™c, byÅ›my sami prosili Ducha ÅšwiÄ™tego, aby nas wÅ‚aÅ›nie tak „wyrzucaÅ‚ na pustyniÄ™” i towarzyszyÅ‚ nam tam w trakcie Wielkiego Postu. My też potrzebujmy odosobnienia i takiej przestrzeni, który umożliwi nam spotykanie siÄ™ sam na sam z Bogiem. Wiemy dobrze, jak nas tego pozbawia codzienność, jak nam trudno zatrzymać siÄ™ nad tym, co ważne i Boże. Pustynia pozwala na podjÄ™cie z Bogiem dialogu przerwanego kiedyÅ› w rajskim ogrodzie.  W tym poddawaniu siÄ™ Duchowi i wychodzeniu na pustyniÄ™ wcale nie chodzi o to, by porzucać w tym czasie pracÄ™, rodzinÄ™ i ważne obowiÄ…zki. Wcale nie potrzeba zamkniÄ™cia siÄ™ w jakimÅ› klasztorze lub domu rekolekcyjnym. PrzestrzeÅ„ pustyni można wygospodarować poÅ›ród swoich codziennych zajęć. Potrzeba tylko byÅ›my skutecznie zostali „wyrzuceni” z tego, co tak bardzo nas zniewala i oddala od Boga, a wtedy te czterdzieÅ›ci dni pomogÄ… nam lepiej odczytać i zrozumieć spojrzenie Boga na nas samych.  Jak możemy zauważyć w dzisiejszej scenie ewangelicznej, pustynia jest też miejscem obecnoÅ›ci, dziaÅ‚ania i podszeptu zÅ‚ego. JeÅ›li mocno zapragniemy oderwać siÄ™ od tego, co nas dotychczas zniewalaÅ‚o i poddać siÄ™ dziaÅ‚aniu Ducha Åšw. możemy też odczuć wpÅ‚yw i dziaÅ‚anie szatana na nas. To może być walka, która jest czÄ™sto nieÅ‚atwa, bo mamy do czynienia z inteligentnym i peÅ‚nym przebiegÅ‚ych koncepcji przeciwnikiem. Tak, jak pokazuje Chrystus w tej dzisiejszej scenie, na pustyni można jednak skutecznie pokonać zÅ‚ego.  Ewangelista Marek zaznacza, że Jezus na pustyni byÅ‚ czterdzieÅ›ci dni. To nie byÅ‚o lekkie i przyjemne spÄ™dzanie czasu. Zmaganie siÄ™ ze swoimi sÅ‚aboÅ›ciami i podszeptami zÅ‚ego trwaÅ‚o dÅ‚ugo, nie byÅ‚ to jeden, czy dwa dni. W nas jest dużo niecierpliwoÅ›ci, jeÅ›li pewne rzeczy nie speÅ‚niajÄ… siÄ™ natychmiast lub trudnoÅ›ci trwajÄ… przez dÅ‚uższy czas. Szatan, jako inteligentny duch, mocno bazuje na niecierpliwoÅ›ci i na naszym odczuciu, że nie speÅ‚niajÄ… siÄ™ dobre i oczekiwane plany. On wszystko robi by nas zniechÄ™cić, by wykazać, że nam siÄ™ nie uda. Jezusa kusiÅ‚ przez czterdzieÅ›ci dni, bo wciąż myÅ›laÅ‚, że każdy dzieÅ„ Jego osÅ‚abienia z powodu postu, może być dniem sukcesu dla zÅ‚a. SiÅ‚ ciemnoÅ›ci nie zwalcza siÄ™, zostawiajÄ…c im wolne pole bez walki. Duch, który „wyrzuca” na pustyniÄ™, nie zapewnia sprzyjajÄ…cego klimatu, w którym nie byÅ‚oby zagrożeÅ„. Åšw. Marek, inaczej niż inni ewangeliÅ›ci, nie opisuje wprost że Jezus zwyciężyÅ‚ pokusy szatana, ale ukazuje to zwyciÄ™stwo przez dwa obrazy. Pierwszy to Jego życie w harmonii ze zwierzÄ™tami. Ta harmonia jest oznakÄ… odnowionej wspólnoty pogubionego czÅ‚owieka z Bogiem. W tym obrazie widzimy powrót do pierwotnego zamysÅ‚u Stwórcy wobec stworzenia, jaki można spotkać w opisie Raju. Drugi obraz, to usÅ‚ugujÄ…cy anioÅ‚owie, odzwierciedlajÄ…cy usÅ‚ugiwanie duchów niebieskich czÅ‚owiekowi. Harmonia jest wiÄ™c gÅ‚Ä™bsza i wÅ‚aÅ›nie ona powinna podczas Wielkiego Postu bardziej zaistnieć w nas samych. To, co czÄ™sto jest w nas „dzikie, zwierzÄ™ce” musi nabrać cech Å‚agodnoÅ›ci, życzliwoÅ›ci i wewnÄ™trznego Å‚adu. Wówczas i anioÅ‚om bÄ™dzie siÄ™ dla nas lepiej „pracować”.  Po czasie spÄ™dzonym na pustyni i zmagania ze zÅ‚ym, Jezus przychodzi do Galilei i zajmuje miejsce po uwiÄ™zionym Janie Chrzcicielu. Czy my czujemy siÄ™ tymi, którzy w swoim życiu kontynuujÄ… i wypeÅ‚niajÄ… miejsce po tych, którzy dziaÅ‚ajÄ…c dla dobra Królestwa Niebieskiego zostali brutalnie lub manipulacyjnie wyciszeni?  Jezus na koniec daje nam bardzo konkretne wskazówki: Nawracajcie siÄ™ i wierzcie w EwangeliÄ™. Nawracanie siÄ™ oznacza przyjÄ™cie postawy maÅ‚oÅ›ci i prostoty. Nawrócenie polega na odwróceniu od siebie samych, by ukierunkować siÄ™ ku Bogu. Dopiero takie nawrócenie pomoże nam uwierzyć w peÅ‚ni w to, co zostaÅ‚o zapisane w Ewangelii i realizować to konkretnie w naszym codziennym życiu.  Wielki Post jest czasem i sprawdzianem, czy jestem w stanie pod wpÅ‚ywem Bożego Ducha wyruszyć na pustyniÄ™ i nie bać siÄ™ walczyć z pokusami zÅ‚ego, nawracać siÄ™, by żyć w harmonii i uznać wielkÄ… wartość Ewangelii, która tak konkretnie dotyczy mnie i tego czym żyjÄ™ i żyć bÄ™dÄ™.  ks. Leszek SkaliÅ„ski SDS   Inne homilie na tÄ™ niedziele __________________________________________________________________________________________ Propozycje kazaÅ„ można wysyÅ‚ać na adres: redakcja@katolik.pl  |